Gezamenlijk inkopen met je installatiebedrijf

De markt wordt steeds competiever en het gaat gewoon bij vele nog steeds om prijs. Hoe groot je gun-factor ook is, klanten zullen toch concurrenten gaan uitnodigen om prijzen te vergelijken. Door die druk op prijs zie je dat steeds meer partijen gezamenlijk gaan inkopen. Zo drukken ze de kosten. Ook een idee voor jou?

De voordelen van gezamenlijk inkopen:

Meer marge en meer keuze

Er wordt steeds meer gezamenlijk ingekocht, maar bij sommige installateurs zijn er ook nog vragen, zoals: ‘Beperkt het je niet in je onderhandelingen? Mag je dan alleen nog maar inkopen bij die ene groothandel? Zijn de betalingscondities dan niet anders?’.  Het zijn terechte vragen, maar ze kunnen allemaal met ‘nee’ worden beantwoord.

De voordelen van gezamenlijk inkopen:

  • Goede prijs voor álle productgroepen.

In totaal zijn er in de elektrotechniek wel zo’n 1900 productgroepen. Een individuele installateur is prima in staat om voor zijn ‘hardlopers’ goede condities te bedingen bij leveranciers. Maar dat geldt niet voor alle productgroepen. Een inkoopcombinatie onderhandelt met meerdere aanbieders en waarborgt zo de juiste condities op álle productgroepen.

  • Goede prijs bij meerdere groothandels.

Vaak hebben individuele installateurs prijsafspraken gemaakt met één groothandel, maar als ze dan bij een ander aankloppen gelden die afspraken niet. Koop je gezamenlijk in, dan ben je niet afhankelijk van één groothandel en geniet je daarnaast voordeel bij meerdere groothandels.

  • Bonus.

Gezamenlijke inkooppartijen hebben vaak met grote fabrikanten aanvullende bonusafspraken gemaakt. Als je je aansluit bij zo’n partij maak je dus kans op een extra fabrikantenbonus, naast je gewone bonus.

  • Goedkoper inkopen.

Het schaalvoordeel dat je hebt als je gezamenlijk inkoopt leidt tot een betere inkoopprijs. Bij bedrijven tot twaalf man scheelt dat zo’n 8% gemiddeld. Bij bedrijven tot 50 man, scheelt dat zo’n 3%. Op inkoopbedragen van een half tot een miljoen euro is dat best veel geld.

Gezamenlijk inkopen heeft zo zijn voordelen. Maar je kan natuurlijk ook zelf beter gaan inkopen. Doe je dat goed, dan kost het je ongeveer één-vijfde van je tijd. De vraag is of je die tijd niet beter kan besteden aan je commerciële activiteiten, door je inkoop activiteiten te ‘outsourcen’.


Meer kennis krijgen over inkoop?

Download de Whitepaper en lees meer over inkoop.